Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Heusden
Begroting 2018
    • Voorwoord
    • Inleiding
    • Bestuur en beheer
    • Openbare orde en veiligheid
    • Verkeer en vervoer
    • Economie en recreatie
    • Onderwijs
    • Sport en cultuur
    • Sociaal domein
    • Milieu en afval
    • Bouwen en wonen
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Overhead
    • Vennootschapsbelasting
    • Onvoorzien en overige stelposten
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Uitgangspunten begroting 2018 en meerjarenraming
    • Meerjarig overzicht baten en lasten 2018 - 2021
    • Meerjarig overzicht eenmalige baten en lasten
    • Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
    • Verschillenanalyse per programma
    • Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
    • Ontwikkeling EMU-saldo
    • Nieuw beleid en in gang gezet beleid per programma
    • Vervangingsinvesteringen per programma
    • Bijlage: overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
€ 3.497 bedragen × € 1.000 3,7 %
€ 232 bedragen × € 1.000 0,5 %
€ -3.265 bedragen × € 1.000
  • Beschrijving
  • Belangrijkste kaders
  • Ontwikkelingen
  • Wat willen we bereiken?
    • Eigen indicatoren
    • Verplichte indicatoren
  • Wat gaat het kosten?
  • Waar gaat het geld naar toe?
  • Verbonden partijen

Programma

Verkeer en vervoer

  • Home
  • Programma's
  • Verkeer en vervoer
  • Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

3.1 Verkeersveiligheid

Wat willen we bereiken?

Reductie verkeersslachtoffers als onze bijdrage aan nul verkeersdoden Brabant.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Verkeersveilig inrichten van infrastructuur (bijv. het inrichten van 60km zones).
  • Stimuleren verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren.
  • De wegen te onderhouden volgens het principe: heel en veilig.
  • Samen met belangengroeperingen, zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie, Fietsersbond en Senioren Overleg Gemeente Heusden optrekken om verkeerssituaties veiliger te maken en een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
  • Het actualiseren van het Gemeentelijk Verkeers en Vervoerplan (GVVP).

3.2 Mobiliteit

Wat willen we bereiken?

  • Verhogen fietsgebruik.
  • Stimuleren openbaar vervoer.

Wat gaan we daarvoor doen?  

  • Samen met de Provincie en onze buurgemeenten de mogelijkheden van een snelfietsroute tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch uitwerken binnen de GOL plannen.
  • Verbeteren van fietsvoorzieningen mede afhankelijk van het te actualiseren GVVP.
  • Samen met de Provincie en de vervoersmaatschappij optrekken om er voor te zorgen dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd.

3.3 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)

Wat willen we bereiken?

  • In regionaal verband realiseren van integrale verbetering van hoogwaterbescherming, verkeer, landschap en ecologie, landbouw en recreatie en het generieke thema wonen, werken en recreëren tussen Den Bosch-west en Waalwijk.
  • Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met o.a. de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • In 2018 zal het PIP (Provinciaal InpassingsPlan) worden vastgesteld door Provinciale Staten.
  • In 2017 zijn door de raad reeds een aantal zgn. mitigerende maatregelen gekoppeld aan de GOL vastgesteld. In 2018 worden in overleg met betrokken bewoners verdere  “mitigerende maatregelen” geïnventariseerd en uitgewerkt.
  • In 2018 zullen vanuit de provincie gesprekken worden gevoerd met de eigenaren van gronden die voor de aanleg van de GOL-maatregelen verworven moeten worden. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol. Tevens worden onteigeningsplannen voorbereid.
Vorige Ontwikkelingen Volgende Eigen indicatoren

Zoeken