Milieu en afval
Financiën (x € 1.000) | Rekening 2016 | Begroting incl. | Begroting 2018 | Verschil |
Lasten | 10.197 | 7.804 | 7.395 | 409 |
Baten | 7.152 | 7.886 | 7.317 | -569 |
Saldo | -3.044 | 82 | -78 | -160 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 106 | 322 | 55 | |
Onttrekkingen uit reserves | 2.015 | 0 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | 1.909 | -322 | -55 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -1.135 | -240 | -133 |
Toelichting begroting 2018 ten opzichte van begroting 2017 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
(+ = voordeel en - = nadeel)
Riolering | ||
De rioolheffing is gestegen door de inflatiecorrectie van 1,4% | S | 97.000 |
De kapitaallasten voor het taakveld riolering zijn lager. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere rente. | S | 80.000 |
De calculatorische BTW geeft een nadeel ten opzichte van vorig jaar door de hogere kosten, is er een groter deel toe te rekenen. | S | -56.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. De dotatie aan de voorziening is lager dan voorgaand jaar. | I | 80.000 |
Onderhoud en vervangingsinvesteringen worden opgenomen volgens het vastgestelde Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan. Dit fluctueert jaarlijks. | I | -77.000 |
Er is meer geld nodig voor hosting en revisiegegevensmet betrekking tot de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION). | S | -50.000 |
Afval | ||
In de loop van 2018 is het omgekeerd inzamelen voor de gehele gemeente ingevoerd. Het beter scheiden van afval en het terugdringen van de hoeveelheid restafval, heeft als gevolg dat er minder opbrengsten binnenkomen uit de afvalstoffenheffing. | S | -340.000 |
De vergoeding uit het afvalfonds was in 2017 geraamd op € 580.000. Op basis van de werkelijke vergoeding 2016 en de prognose voor 2017 zal deze in de tweede berap 2017 worden bijgesteld naar € 500.000. Voor 2018 wordt de opbrengst geraamd op € 540.000 vanwege de toenemende tonnages voor de andere afvalstromen buiten het restafval. Ten opzicht van de primaire raming 2017 geeft dit een nadeel van € 40.000. | S | -40.000 |
De kosten voor de inzameling en verwerking van restafval zijn lager dit wordt veroorzaakt door het effect van het invoeren van het omgekeerd inzamelen. | S | 335.000 |
Daar tegenover staat dat de afvalverwerking van PMD (€ 25.000), GFT (€ 80.000) en papier (€ 75.000) gaan stijgen. Ook de huur van de geplaatste ondergrondse containers (€ 75.000) zijn extra kosten ten opzichte van 2017. | S | -255.000 |
Als gevolg van de lagere kosten voor afvalinzameling en –verwerking is de calculatorische BTW lager. | S | 53.000 |
Milieubeheer | ||
De bijdrage aan de omgevingsdienst is in 2018 lager dan in 2017. Dit wordt veroorzaakt doordat de jaarrekening 2016 sluit met een positief saldo van ruim € 4 miljoen. Dit positief saldo wordt veroorzaakt door een hogere omzet, lagere exploitatiekosten en nog niet volledig uitgevoerde projecten zoals ‘Huis op orde’ en het organisatieplan. | I | 24.000 |
Overige verschillen | -64.000 | |
Saldo verschil | -160.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2018 ten opzichte van jaarrekening 2016:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2018 | -160 |
Saldo jaarrekening 2016 | -3.044 |
Voordelig verschil | 2.884 |
Voornaamste verschillen:
(+ = voordeel en - = nadeel)
Riolering | ||
De bestemmingsreserve onderhoud riolering is omgezet in een voorziening riolering. Deze omzetting moet verwerkt worden via de staat van baten en lasten. Deze mutaties zorgde in 2016 voor een nadeel ten opzichte van de begroting en is nu een voordeel. | S | 1.973.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging en inflatiecorrectie. | S | 300.000 |
Onderhoud en vervangingsinvesteringen worden opgenomen volgens het vastgestelde Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan. Dit fluctueert jaarlijks. | S | -295.000 |
Als gevolg van de hogere kosten voor onderhoud met betrekking tot riolering is de calculatorische BTW hoger. | S | -60.000 |
Lagere doorbelasting uren door wijziging BBV m.b.t. overhead. | S | 136.000 |
Afval | ||
In de loop van 2018 is het omgekeerd inzamelen voor de gehele gemeente ingevoerd. Het beter scheiden van afval en het terugdringen van de hoeveelheid restafval, heeft als gevolg dat er minder opbrengsten binnenkomen uit de afvalstoffenheffing ten opzichte van 2016. | S | -205.000 |
Lagere doorbelasting uren door wijziging BBV m.b.t. overhead. | S | 150.000 |
Als gevolg van de lagere kosten voor afvalinzameling en –verwerking is de calculatorische BTW lager. | S | 75.000 |
In de loop van 2018 is het omgekeerd inzamelen voor de gehele gemeente ingevoerd. Het beter scheiden van afval en het terugdringen van de hoeveelheid restafval, betekent dat de afvalstromen en geldstromen veranderen. Ten opzichte van 2016 zullen de kosten voor het inzamelen voor huisvuil op jaarbasis met € 180.000 dalen en de kosten voor de verwerking van het restafval met € 700.000. | S | 880.000 |
Daar tegenover staat dat de afvalverwerking van PMD (€ 85.000), GFT (€ 80.000) en papier (€ 80.000) zullen stijgen. Ook de huur van de geplaatste ondergrondse containers (€ 40.000) zijn extra kosten ten opzichte van 2016. | S | -285.000 |
Door de dalende tarieven komen er minder opbrengsten voort uit de vergoedingen van het afvalfonds. | S | -50.000 |
Milieubeheer | ||
Lagere doorbelasting uren door wijziging BBV m.b.t. overhead. | S | |
Overige verschillen | I | -10.000 |
Saldo verschil | 2.884.000 |